Varför har vi en policy för specialkost?
Under det senaste decenniet har specialkost blivit en stor del av matlagningen hos oss. Därför har vi tagit fram en policy för att på att tydligt sätt beskriva vad som ingår i priset och vad som gästen kan köpa till för att tillgodose gästens önskemål.
På så sätt kommer vi kunna ge samtliga gäster en lika härlig matupplevelse och hög matkvalitet – oavsett om man har behov av specialkost eller ej.
I hållbarhetssynpunkt så kommer matsvinnet minska ju färre personer det är per sällskap som beställer specialkost.
Vi kan inte anpassa oss till luftburen allergi då vi hanterar samtliga allergener i våra lokaler.
Lista på de 14 allergener som ingår i vanlig specialkost:
- Spannmål som innehåller gluten (såsom vete, råg, korn och havre)
- kräftdjur
- ägg
- fisk
- jordnötter
- sojabönor
- mjölk
- nötter och mandel
- selleri
- senap
- sesamfrön
- svaveldioxid och sulfit
- lupin
- blötdjur