Specialkostpolicy

Varför har vi en policy för specialkost?

Under det senaste decenniet har specialkost blivit en stor del av matlagningen hos oss.  Därför har vi tagit fram en policy för att på att tydligt sätt beskriva vad som ingår i priset och vad som gästen kan köpa till för att tillgodose gästens önskemål.

På så sätt kommer vi kunna ge samtliga gäster en lika härlig matupplevelse och hög matkvalitet – oavsett om man har behov av specialkost eller ej.

I hållbarhetssynpunkt så kommer matsvinnet minska ju färre personer det är per sällskap som beställer specialkost.

Vi kan inte anpassa oss till luftburen allergi då vi hanterar samtliga allergener i våra lokaler.

Lista på de 14 allergener som ingår i vanlig specialkost:
  • Spannmål som innehåller gluten (såsom vete, råg, korn och havre)
  • kräftdjur
  • ägg
  • fisk
  • jordnötter
  • sojabönor
  • mjölk
  • nötter och mandel
  • selleri
  • senap
  • sesamfrön
  • svaveldioxid och sulfit
  • lupin
  • blötdjur

Vad är specialkost?

Vi har valt att dela upp specialkosten i två grupper:

Vanlig specialkost

(utan extra kostnad)

  • 100% växtbaserad (vegan)
  • Vegetariskt
  • Medicinsk specialkost (totalt 14 st olika allergener. Se lista tillhöger)
  • Kulturell specialkost (dessa ändrar vi oftast till vegetariska eller veganska)
  • Gravidkost
Utökad specialkost

(debiteras med 80kr/portion)

  • Allergier utöver de 14 allergenerna på listan ovan.
  • Personliga preferenser
  • Livsstilsdieter (tex LCHF, GI, Keto osv)

Bokningsrutiner

Vid bokning där någon av personerna är i behov av specialkost så ska det komma in via mail och tydligt specificera vad personen är allergisk emot. Dessa uppgifter måste inkomma minst fem arbetsdagar före leverans.

Bokningsvillkor gällande specialkost framgår i bokningsbekräftelsen.

Leverans

Vid leverans så märker vi tydligt vad som är specialkost.   Kund är ansvarig för rätt specialkost når rätt person.